رله چیست؟

رله چیست؟

یک رله باز



رله یک کلید ساده الکترو مکانیکی است که از یک آهنربای الکتریکی و یک سری اتصالات تشکیل شده است.رله‌ها در همه انواع وسایل به صورت پنهان یافت می‌شوند.در حقیقت ،بعضی از کامپیوتر‌های اولیه از رله‌ها برای گیت‌های منطقی استتفاده می‌کرده‌اند.

ساختار رله
رله‌ها به طور عجیبی ساده هستند.در هر رله  چهار قسمت وجود دارد:
1)آهنربای الکتریکی
2)تیغه یا   armatureکه می‌تواند به وسیله‌ی آهنربای الکتریکی جذب شود.
3)فنر
4)و یک سری اتصالات الکتریکی





شکل زیر  چهار قسمت رله را در حین عمل نشان می‌دهد.

<a href="http://static.howstuffworks.com/flash/relay.swf" target="_blank">http://static.howstuffworks.com/flash/relay.swf</a>



می‌توانید مشاهده کنید که رله ازدو مدار جدا و کاملاً مستقل از هم تشکیل شده است.اولی در پایین قرار دارد و آهنربای الکتریکی را تحریک می‌کند.وقتی که کلید بسته است،سیم‌پیچ به آهنربای الکتریکی تبدیل می شود و تیغه را جذب می‌کند(آبی) و تیغه به عنوان یک کلید برای مدار دوم عمل می‌کند.وقتی که آهنربای الکتریکی فعال می‌شود،تیغه مدار دوم را کامل می‌کند و لامپ روشن می‌شود.وقتی که آهنربا فعال نیست،فنر تیغه را دور می‌کند و مدار ناکامل باقی می‌ماند در نتیجه در این حالت لامپ خاموش است.

وقتی که رله‌ها را خریداری می‌کنید باید نسبت به چند متغیر دقت داشته باشید.
1.ولتاژ و جریانی که برای حرکت دادن تیغه لازم است.
2.ولتاژ و جریان بیشینه‌ای که می‌تواند در تیغه و اتصالات آن به وجود آید.
3.تعداد تیغه‌ها(به طور کلی 1 یا 2 تا)
4.تعداد اتصالات تیغه‌ها(به طور کلی 1‌یا 2 تا- رله نشان داده شده در اینجا دو تا دارد که یکی استفاده نشده)
5.این‌که اتصال(اگر فقط یک امکان اتصال وجود داشته باشد) معمولاً باز(NO" (normally open "یا معمولاً بستهNC" (normally closed   "  است.

کار‌برد‌های رله
حسن رله‌ها این است که  با استفاده از توان کم که مثلاًاز سوئیچ داشبورد یا یک مدار کم ‌توان می‌آید، مداری با توان بسیار بیشتر را وصل می‌کنند مثلاً به وسیله‌ی رله و با استفاده از ولتاژی معادل 5v و جریانی معادل 50mA می‌توان مداری با ولتاژv AC  120 و   2A را وصل کرد.
رله ها در وسایل خانگی (مثل موتور یا چراغ) که به وسیله‌ی یک کنترل الکتریکی روشن می‌شوند رایج هستند. رله‌ها همچنین در ماشین‌ها رایج می‌باشند چرا که باید جریان بسیار زیادی (به وسیله‌ی این رله‌ها ) از ولتاژی به میزان 12v گرفته شود.
در ماشین‌های مدل جدید، سازنده‌ها برای راحت‌تر شدن تعمیر و نگهداری، استفاده از ترکیبی از رله‌ها را در جعبه‌‌‌‌ی فیوز آغاز کرده‌اند.مثلاً 6 جعبه‌ی سفیدرنگ در این شکل (که مربوط به جعبه‌ی فیوز Ford     Windstarمی‌شود)همگی رله اند.

 در جاهایی که باید توان زیادی ایجاد شود،رله‌ها معمولاً به صورت
 آبشاری به کار می‌روند به طوری که یک رله‌ی کوچک، توان لازم را برای یک رله‌ی بسیار بزرگتر ایجاد می‌کند و رله‌ی دوم مداری با توان بیشتر را وصل می‌کند.
رله‌ها همچنین می‌توانند برای اجرا کردن جبر بولی استفاده شوند.
می تونید اطلاعاتی در مورد بقیه قطعات الکتریکی در این سایت پیدا کنید


http://electronics.howstuffworks.com/relay.htm

این هم چندتا عکس


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد