بررسی یک نمونه سنسور موقعیت زاویه ای مطلق

با توجه به شباهت موقعیت سنجی زاویه ای مطلق در تمام ایده ها سعی شد تا با ارائه یک نمونه صنعتی ، روش کلی این موقعیت سنجی توضیح داده شود.
این سنسور بر مبنای تکنولوژی CMOSعمل می کند. کاربرد اصلی این سنسور کنترل میکروموتورها می باشد. این سنسور بر اساس اثرهال عمل می کند.
چهار سنسورهال بر یک قطعه سیکیلن قرار گرفته اند. هر عنصر بخشی از میدان مغناطیسی در صفحه سنسور را احساس می کند. عناصر هال در چهار گوشه یک دیسک فرو مغناطیسی قرار گرفته اند و خروجیهای X- Y را تولید می کنند. برای هر محور وجودیک عنصر هال کافی است ولی با قراردادن 2 عنصر هال در هر محور،دقت افزایش و آفست کاهش می یابد. ( از طریق اندازه گیری ولتاژ های تفاضلی) خروجی عناصر هال X1 - X2 - Y1-Y2 توسط یک مدار بهسازی شامل بایاس، تقویت کننده و حذف کننده آفست و نیز پایدار سازی حرارتی پردازش می شود.

خروجی خطی بین2V تا2.5V در میدان به شدت20mt)200G) می تواند به دست آید. در صد غیر خطی بودن سنسور کمتر از 0.1% است و هستیرزیس 0.03% می باشد. ( تکرار پذیری خوب )
به دقت کمتر از 1 در رنج دمایی 60 تا 15 می توانیم برسیم. در دمای پایدار دقت می تواند بهتر0.2 می باشد.
کاربرد این سنسور در تعیین موقعیت زاویه ای یک محور چرخنده است. در این مورد، یک آهنربای دائمی بر محور موتور در بالای سنسور قرارمی دهیم. این آهنربا یک میدان مغناطیسی موازی با سطح سنسور تولید می کند. این میدان به عنوان یک واسطه غیر تماس بین جهت محور و سنسور عمل می کند.
معمولا قطر آهنربا1.5mm و ابعاد سنسور2 بعدی mm 1* 3 است.
یک آهنربای حلقه ای که بر شفت قرارگرفته است و بر بالای سنسور می چرخد، نشان می دهد.
وقتی شفت می چرخد سنسور بردار مغناطیسی را احساس می کند و سیگنال هایvy وvx را تولید می کند. این دو سیگنال سینوسی هستند و باهم 90 اختلاف فاز دارند. زاویه چرخش، با محاسبه آرک تانژانت تقسیم vy بر vx توسط یک میکروکنترلر 8 بیتی بدست می آید.
این روابط بر کار ما حاکم هستند :
با فرض اینکه ضریب حساسیت سنسور های اثر هال با هم برابر است یعنی sx =sy = s خواهیم داشت :
تابع معکوس تانژانت تابعی متناوب است که هر 180 تکرار می شود و بازای زوایای 180 و90 و نیز بازای vx = 0 بی نهایت می گردد.با این پیش زمینه حالات زیر اتفاق می افتد :
یکی از کاربردهای این سنسور در موقعیت سنجی شیر می باشد. که آهنربا بر شفت داخلی قرار گرفته است و سنسور در بیرون بر یک بدنه غیر فرو مغناطیسی قرار گرفته است.
از دیگر کاربردها می توان Single – Anis joystick نام برد.
در یک 2 – Axis joystick ، یک سنسور 2 بعدی را در مرکز کره ای که دسته در آن تغییر موقعیت می دهد قرار می دهند و آهنربا را نیز بر انتهای دسته قرار می دهند.
در این حالت سیگنال های خروجی vy و vx متناسب با بردار میدان مغناطیسی می باشد. همانطور که شکل زیر نشان می دهد در صد غیر خطی سینوسی خروجی در یک باز 60 در اطراف نقطه صفر کمتر از 1% می باشد.
برا ی افزایش رزولوشن موقعیت چرخشی از 2 IC و نیز 2 آهنربا استفاده می کنند.
در این حالت یک اندازه گیری غیر دقیق توسط یک IC و آهنربای دو قطبی انجام می شود و اندازه گیری دقیق توسط یک آهنربای حلقه ای N قطبی و IC دوم انجام می پذیرد.
این آهنربای چند قطبی باعث تولید N موج سینوسی و کسینوسی در هر دور می شود.
با فرض اینکه هر سیگنال خروجی دارای رزولوشن 0.1 باشد، رزولوشن نهایی در هر دور برابر0.1 /n = 0.1 /8 = 0.0125 می شود. اطلاعات بدست آمده از این آهنربای چند قطبی جهت تعیین اینکه کدام قطاع از آهنربای حلقه ای در برابر سنسور قرارگرفته است استفاده می شود. در این روش دقت نیز 1/n می شود. سیگنال های بدست آمده دقیق و غیر دقیق در نهایت توسط یک میکروکنترولر برای تولید خروجی دقیق تر پردازش می شوند.
کاربرد دیگری نیز در قطب نمای الکترونیکی وجود دارد.
آهنربا بگونه ای در برابر IC قرار می گیرد که براحتی و آزادانه می تواند حرکت کند. آهنربا با توجه به جهت میدان مغناطیسی زمین می چرخد، میدان مغناطیسی تولید می کند که بسیار شدید تر از میدان مغناطیسی زمین (در حد 600 mt) می باشد. بنابراین IC با تاثیر میدان مغناطیسی قویتر سیگنال های خروجی vx و vyرا تولید می کند. در این حالت نیز میکرو کنترلر را تولید خواهد نمود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد